Zasadnicze różnice między miodem sztucznym a naturalnym

Miód kojarzy nam się z naturalnym produktem wytwarzanym przez pszczoły. Jednak oprócz naturalnego miodu istnieje jeszcze jego syntetyczny odpowiednik wytwarzany nie przez malutkie, pracowite owady, ale przez człowieka.

Jego zapach, wygląd i smak jest bardzo podobny do tego powstającego w pasiekach. Produkt ten znajduje szerokie zastosowanie w branży cukierniczej i piekarskiej, gdzie wykorzystuje się go między innymi do wypieku pierników, miodowników, ciasteczek korzennych, herbatników i wielu innych ciast. Używa się go również do produkcji popularnych nugatów, podsmażania orzechów, migdałów albo ziarenek sezamu. Technika produkcji sztucznego miodu została opatentowana na początku XX wieku. Do dzisiaj stosuje się go powszechnie w branży cukierniczo – piekarskiej.

Czym różni się miód sztuczny od naturalnego?

1. Nie krystalizuje się.
W przeciwieństwie do miodu naturalnego, który w przeciągu kilku tygodni do roku zmienia swoją konsystencję z płynnej na twardą, nie krystalizuje się. Sztuczny miód zawsze zachowuje swój płynny stan. To ogromna zaleta, gdyż dzięki temu można go bez obawy używać w branży spożywczej. Stosując go, mamy pewność, że gotowy produkt cukierniczy nie straci swojej wilgotności i nie zmieni pożądanej konsystencji.

2. Szybko rozpuszcza się w wodzie.
Sztuczny miód o wiele szybciej, łatwiej i równomierniej rozpuszcza się w wodzie. Dzięki temu jego obróbka jest sprawniejsza, a cały proces technologiczny związany z produkcją wyrobów cukierniczych może być znacząco skrócony.

3. Ma jasny kolor.
W porównaniu z naturalnym miodem ma jaśniejszą barwę. Dzięki temu można dowolnie regulować intensywność koloru gotowego produktu. Chcąc uzyskać głębsze zabarwienie, musimy dodać karmel.

4. Ma delikatny zapach.
Jego delikatny aromat daje możliwości dowolnej regulacji zapachu wyrobu cukierniczego. Jeśli potrzebujemy mocniejszej nuty zapachowej, wystarczy dodać nieco esencji miodowej.

5. Atrakcyjna cena.
Sztuczny miód jest dużo tańszy od naturalnego, dlatego idealnie nadaje się do wykorzystywania w przemyśle spożywczym. Dzięki jego niskiej cenie można skutecznie obniżyć koszty produkcji, co odbija się bezpośrednio na cenie rynkowej gotowego wyrobu.